Dag 4, van Lugano naar Berguen

3 juni 2016 - Bergün, Zwitserland

Het weer zit ons niet mee, het blijft flink bewolkt. We hebben goed geslapen, ik ben niet wakker geworden van de pinkelpauze van ma, zij niet van mijn snurkjes. Het ontbijt is heerlijk, veel regionale producten, jammen, vleesbeleg, kaas. Dan wachten op de taxi, de baas van het hotel helpt met de koffers. Iedereen kent zo langzamerhand ons verhaal. We zijn al om half tien bij de bus, de taxi kost 22 Franken, die claimen we bij de Treinreiswinkel natuurlijk. Ik haal nog even nieuwe Zwitserse euro's, het vliegt onze zak uit met al die lunches, glazen wijn en driegangenmenu menu's . Terug bij de bus staan er al meer mensen die meegaan, ze dringen alsof het om een schoolreisje gaat. Er is een bijzonder echtpaar dat gisteren ook in de trein zat. Ze moeten als eerste de bus in vinden ze, maar als de chauffeur om hun reservering vraagt moeten ze die nog opzoeken. Ze dachten waarschijnlijk dat ze voorin mochten zitten, maar helaas iedereen heeft een toegewezen plek. En toevallig zitten wij voorin!! Tja stress stress en dat terwijl je op vakantie bent.
We slingeren door Lugano en volgen de oevers van het meer, daarna naar het Lago Como. Daarna slingerend door het dal naar Tirano. Onderweg stoppen we nog even in Corizo, benen strekken, plasje doen en een snelle koffie voor wie wil.
Iets te vroeg in Tirano, Renato onze chauffeur heeft het prima gedaan, we bedanken hen nog hartelijk. We lopen onder het spoor door naar de Rhaetische Bahn, waar de Bernina Express vertrekt. We hebben anderhalf uur voordat we verder gaan. Het is inmiddels lunchtijd, dus een terrasje gezocht. We storten ons in een heerlijk pizza Quattro seizoenen, ma neemt een ijsje na, ik een heerlijke espresso. Dan naar de trein, onze plekken zijn snel gevonden, de hele trein heeft gereserveerde plaatsen.
We rijden weg en wurmen ons door smalle straatjes Tirano uit. Dan volgen een paar flinke bochten waarin we flink hoogte winnen. Het landschap is prachtig, we stijgen enorm snel door grote keerlussen, de mooiste is die bij Bursio waar we eerst onder het viaduct door rijden waar we even later overheen rijden. We komen in de wolken terecht en zien prachtige plekken waaronder een kleine gletscher. Dan rijden we op de Bernina pas tussen plakken sneeuw en worden we verrast door een half bevroren meer boven op de pas. Een vreemde ervaring, normaal had het meer al ontdooid moeten zijn. Iedereen geniet met volle teugen. Het gaat verder met nog wat keerlussen en haarspeldbochten. Tenslotte in Berguen, we lopen in de motregen naar ons hotel, een oud hotel. We hebben een eigen kamertje op de tweede verdieping, onder het dak. We zijn best moe en gaan al om 18:00 naar beneden om te eten. Wederom geniet ma van het eten: meloen met rauwe ham, varkens cordonbleu met frietjes en een glas witte wijn. Ik doe het met een salat Caprese, ook een cordonbleu, een regionaal biertje in een beugelfles, Mornstein huusbier, en een espresso. Ma soort rond half negen in en we gaan naar onze kamer. Morgen naar Zermatt, we hoeven pas om kwart voor elf op het station te zijn. Het wordt wederom een mooie rit.

1. Carootje:
    3 juni 2016
    Wat zijn jullie een heerlijke reis aan het maken samen. Vindt het geweldig en ben best een klein beetje jaloers, haha. Geniet er nog van, het is zo zondag! Kus en knuffels van ons...
  2. Jaap:
    3 juni 2016
    Lieve ma en Eric erg fijn om te zien dat jullie genieten van het mooie Zwitserland en Italië. Een wens komt uit. Fijn dat Eric dit wilde doen voor je. Leuk dat wij op tv ook een deel konden zien bij railaway.
    Geniet ook de komende dagen. Zermatt is ook een erg mooie regio.

Liefs Jaap en Monique
  3. Kirsten Seugling-Bouwman:
    4 juni 2016
    Weer een prachtige dag zo te lezen en te horen. Fijn dat jullie genieten. Vandaag Zermatt, dat zal ook een mooie tocht zijn. Vergeet je niet bij Hotel Alex op het terras te gaan zitten (Gratis WiFi ). En even bij het oude natuurvriendenhuis kijken natuurlijk.
  4. Annette:
    4 juni 2016
    Weer zo'n leuk verhaal je neemt ons echt mee met jullie reis. Ook zo fijn om mama erg blij aan de telefoon te hebben. Ze geniet erg, fijne dag vandaag in Zermatt. Liefs Ton en Annette
  5. Inger:
    4 juni 2016
    Toch wel een hele mooie reis. Je komt echt overal en beleeft zoheel wat. Alle hoogtepunten komen bijna voorbij.
    Geniet er nog van. Het is zo snel weer voorbij!