Dag 5, van Bergun naar Zermatt

4 juni 2016 - Zermatt, Zwitserland

Het wordt een saaie dag, niet overstappen, slechts een trein, maar dan wel de langzaamste sneltrein van de wereld, de Glacier Express. We hoeven pas om kwart voor elf op het station te zijn, dus rustig aan! We ontbijten lekker en gaan nog even terug naar onze kamers. Maar dan om half tien wordt er op mijn deur geklopt, de schoonmaakster.... Ik pak mijn spulletjes en waarschuw ma, ik ga naar beneden, we krijgen daar nog koffie van het hotel. Ruimschoots op tijd naar het station, het regent helaas zachtjes, gelukkig net niet genoeg om echt nat te worden.

Natuurlijk komt de trein op tijd en we stappen in, een hele wagon voor zes mensen, er zullen verderop nog wel meer mensen instappen. Al slingerend rijden we door het dal richting Chur. We komen over het prachtig en hogen Landwasserviadukt, maar je kan er niets van zien omdat je er hoog overheen rijdt en je nergens terug kan kijken. In Reichenau eerst naar Chur. Daar wordt de Glacier Express losgekoppeld van de Bernina Express. We zien dan dat we dezelfde conducteur hebben als gisteren, of zou het zijn tweelingbroer zijn? In Chur stappen de Engelsen die gisteren naast ons zaten, weer in en ze zitten weer naast ons. We wisselen natuurlijk gelijk onze belevenissen met fotograferende Japanners uit. Die leggen alles vast met hun telefoon en zien verder niets van de omgeving. Bijzonder.... Ook het bijzondere duo uit de bus stapt in, maar die gaan in de volgende wagon zitten, gelukkig.

Vanuit Chur volgen we de Rijn stroomopwaarts door de Rheinschlucht, een bijzonder dal met vreemd uitgesleten rotswanden, prachtig om te zien. Langzaam richting Disentis, ik herken dingen van een vorige vakantie met Kirsten, zelfs de camping in Sedrub is er nog! Dan omhoog naar de Oberalppas. Boven is het meer ook weer bevroren , een bijzonder gezicht. Er zijn zelfs nog mensen aan het skiën! Dan Andermatt waar de Engelsen ons verlaten, zijingang morgen naar Luzern met de Wilhelm Tellexpres, we geven ze nog wat tips, want dat traject hebben wij al gedaan. Dan de Furkatunnel in naar Oberwald. Hier wordt het nog herkenbaarder, we passeren de camping van vorig jaar in Ulrichen ( en waar we straks weer naar toe gaan), het bruggetje, het Sepp Blatter-stadion ( stelt niets voor hoor, maar Der Sepp komt hier, vandaan), het vliegveldje, de speelplaats. Dan naar Grengriols waar Linde toetoet riep naar alle treinen die voorbij kwamen toen we daar kampeerden in 2014. Dan Moerel waar de baan naar Riederalp vandaan gaat. Op naar Brig waar we morgen weer zijn en door naar Visp en tenslotte Zermatt. Helaas zien we door de lage bewolking niets van de vele vierduizenders, ook de Matterhorn blijft verborgen voor ons.

We lopen door het drukke centrum naar ons hotel, het is eigenlijk net iets te ver voor ma. Sorry ma, morgen de taxi naar het station. Na een kleine rustpauze op eten uit. We hebben al heerlijk geluncht in de Glacier Express, dus het idee is een luchtje maaltijd. Nou dat gaat niet door: als voorgerecht een Buednerteller met allerlei vleessoorten en kaas, daarna kaasfondue en een ijsje na. Dit alles begeleidt door een heerlijke Zwitserse wijn. Moe en voldaan om kwart voor tien in het hotel terug. Morgen om kwart over negen weer op stap, dit maal naar huis, het wordt een lange treindag.

1. Mirjam:
    5 juni 2016
    Leuk hoor, om jullie zo te kunnen volgen.
    Wat een mooie plekjes komen jullie tegen.
    Fijne reis vandaag!
    X, Mirjam
  2. Annette:
    5 juni 2016
    Weer een leuk verslag van een geslaagde dag. Eric en mam goede terug reis naar Holland. We horen graag daar nogmaals jullie belevenissen dikke kus Annette