Dag 3, van Lauterbrunnen naar Lugano

2 juni 2016 - Lugano, Zwitserland

Ma was al vroeg op, eigenlijk te vroeg, al om half zeven ging haar wekker terwijl we hadden afgesproken om half acht te ontbijten. Morgen maar wat later opstaan! Na een voedzaam ontbijt naar de trein gelopen, het smalle gruispadje af en dan een steil trapje. We kunnen ook over de weg, de normale route, maar dan moet je te ver lopen ( aldus Adriana S). We zijn ruim op tijd voor de trein naar Interlaken en moeten lachen om die maffe Japanners met hun monddoekjes voor. Ja je zal de varkensgriep maar in Wengen oplopen, klaar ben je ermee.

De BOB (Berner Oberland Bahn) brengt ons via Zweilutschinen en Wilderswil (VOO de bekenden daar de trein naar Schynige Platte en de Migros op de foto gezet) naar Interlaken Ost. Het overstappen gaat gesmeerd, ik kijk welke wagon we zitten en ma sprint er naar toe. Alleen deze keer loopt het anders, de conductrice (eigenlijk een man met een prachtig handtasje) brengt ons naar een andere coupe, want bijna twee uur tussen Koreanen dat kan niet. We love him!

De reis is prachtig, langs de Brienzersee, nog even gezwaaid naar Iseltwald en de kostschoolmeisjes (weten we het weer?) naar Brienz en Meiringen. Dan de Brunigpas op naar Hasliberg, we zaten in de wolken, het lukt niet om het natuurvriendenhuis te fotograferen, het ligt verscholen in het groen. Dan langs Lungern, prachtig uitzicht, maar ook hier spelen de laaghangende wolken ons parten. Jammer, maar we genieten wel. Dan in Luzern overstappen op de stoomradarboot om over het Vierwoudstedenmeer te varen naar Fluelen. Een prachtige tocht langs oa Beckenried ( voor de Nivonners: overstappen naar Klewenalp), Brunnen, Ruetli ( waar Oer-Zwitserland in 1307 is begonnen) en Tellsplatte waar Wilhelm Tell van de boot sprong. Dan de sneltrein naar Bellinzano over het 'oude' Gotthardtrace. Gisteren is de nieuwe Gotthard basistunnel geopend, 57 km onder de grond, 200 km/h max er doorheen. Maar wij doen nog de keerlussen en de stijgingen. Wederom een mooie tocht met veel sneeuw nog op lage hoogten. Dan in Bellinzona de laatste overstap naar Lugano, nog een klein half uur tot het hotel. Maar dat valt vies tegen, geen bed in het hotel. De Treinreiswinkel heeft de verkeerde datum doorgegeven , we hadden er gisteren moeten zijn, ze hebben lang op ons gewacht... Het kost flink wat tijd om mijn 'vrienden' aan de telefoon te krijgen om een en ander recht te zetten. Helaas heeft het hotel geen kamer meer vrij maar de manager handelt kordaat en belt een ander hotel voor een kamer. De bellboy brengt ons met de auto er naar toe, Italiaanse omstandigheden in het verkeer, druk, douwen... Maar gelukkig komen we goed aan bij hotel Delfino. We krijgen een mooie ruime kamer, het eten is heerlijk, de fles wijn nog niet leeg en het is bijna TWINTIG graden, wat wil je nog meer? Morgen de bergen weer in, drie uur met de Postauto en daarna met de Bernina Expres, ons krijgen ze niet meer gek.

1. Kirsten Seugling-Bouwman:
    3 juni 2016
    Dat ziet er weer goed uit. Fijn dat jullie nu een mooi hotel hebben. Goede reis vandaag!